Ładowanie
Sprawdź status zamówienia
Aby sprawdzić status zamówienia wpisz jego numer oraz w przypadku Klienta indywidualnego nazwisko podane w trakcie składania zamówienia lub w przypadku zamówienia na firmę NIP. Sprawdź
52 341 88 80 
801 11 53 53 
7 - 22 inne dni
  • Poniedziałek 7 - 22
  • Wtorek 7 - 22
  • Środa 7 - 22
  • Czwartek 7 - 22
  • Piątek 7 - 22
  • Sobota 8 - 20
  • Niedziela 8 - 20

Średnica piasty, otwór centralny felgi oraz pierścienie centrujące

Rozmiar otworu centralnego jest częstym parametrem zaniedbywanym przy kupowaniu felg. Jest to niewłaściwe podejście, gdyż w skrajnych przypadkach niewłaściwie dobrana średnica może uniemożliwić montaż koła (np. w sytuacji gdy kołnierz piasty ma większą średnicę niż otwór centralny). W odwrotnej sytuacji, gdy otwór centralny w feldze będzie większy niż średnica piasty uda się zamontować taką felgę, jednak powstaje w ten sposób niepożądana różnica średnic.

Budowa piasty.


Sytuacji może zaradzić zastosowanie pierścieni centrujących. Rozmiar pierścienia oznaczony jest jako dwie średnice – większa to średnica otworu centralnego naszej felgi, mniejsza to średnica kołnierza mocującego piasty (np. 73.1/57.1). Dzięki takiemu pierścieniowi felga bezpiecznie jest osadzona na kołnierzu piasty.

pierścienie centrujące


Nie należy ignorować kwestii otworu centralnego. Niedopuszczalny jest montaż bez idealnego spasowania (za pomocą pierścienia centrującego) kołnierza na piaście z otworem felgi. Wprawdzie fizycznie jest możliwość zamocowania koła jedynie śrubami, jednak ich rola (śrub) ogranicza się jedynie do dociskania felgi do piasty. Nie są one konstrukcyjnie przeznaczone do przenoszenia sił i drgań pochodzących od kół. Rolę taką spełnia właśnie otwór centralny. Brak idealnego spasowania powoduje drgania i wibracje szczególnie nasilające się przy prędkości około 100-120 km/h.

Komentarze
r. 2010-06-04 Odpowiedz

Mnie się zawsze wydawało, że połączenia śrubowe działają wyłącznie na rozciąganie (a nie na zginanie/ścinanie/whatever), a jedyne co ustala przykręcone elementy, to tarcie wywołane pomiędzy nimi, ale ja mam tylko wykształcenie techniczne...

bolo82 2010-06-05 Odpowiedz

twierdzisz, że felga z otworem centralnym innym niż średnica piasty (trzymając się wyłącznie na samych śrubach) nie ma wpływu na prowadzenie auta i bezpieczeństwo? to wytłumacz mi, korzystając z Twojego technicznego wykształcenia dlaczego w 99% przypadków felgi zamontowane bez pierścieni centrujących powodują drgania układu kierowniczego w zakresie 80-120 km/h?

cwok burak 2010-08-09 Odpowiedz

Kolego-procz "wyksztalcenia technicznego" dobrze jest jeszcze miec wyobraznie oraz nie chodzic na wagary gdy mowia o SILE ODSRODKOWEJ.

Evil 2010-07-27 Odpowiedz

Ponieważ nie jesteś w stanie przykręcić idealnie koła. Do tego służy pierścień. Jeżeli koło trzyma otwór centrujący, to kiepsko nas widzę na plastikowych pierścieniach :) Tylko felgi fabryczne robione są na styk (bez plastiku), no moze z paroma wyjątkami.

bolo82 2010-07-29 Odpowiedz

pamiętaj, że ponad 90% felg oferowanych na rynku wtórnym nie posiada otworu centrującego idealnie zgodnego ze średnicą piasty - pomimo zastosowania pierścieni centrujących (plastikowych) producenci bez problemu otrzymują dopuszczenie do konkretnych modeli samochodów (TUV, ABE, PIMOT, itp)

Marek 2010-12-05 Odpowiedz

nicek "cwok burak" dość wiernie odzwierciedla Twój poziom wiedzy technicznej, że o chorej wyobraźni nie wspomnę... Panu r. (i Evil)jak widać wystarczy wykształcenie techniczne zeby pisać mądrze i zgodnie z podstawową wiedza i rozsądkiem. Panie bolo82, pierścien centrujacy nie "trzyma" felgi, drgania są spowodowanie NIEWŁASCIWYM, czyli niecentralnym przykręceniem felg do piasty. Pierścień centrujacy pomaga, ale bez niego tez można jesli ma się sróby z łbem stożkowym i troche wiedzy.

Evil 2010-08-05 Odpowiedz

Dowód na to ,że pierścień centrujący służy tylko do dokładnego ustawienia koła przy przykręcaniu:)

heniek 2010-08-06 Odpowiedz

czy jak otwur na feldze jest wiekszy ale sruby pasujo idealnie moze przy wielkich predkosciach zerwac felge przy hamowaniu

zbyszek 2016-03-20 Odpowiedz

zanim zmienisz koło, idź do szkoły na lekcje języka polskiego

ciymny 2012-03-14 Odpowiedz

jaki pierscien potrzebuje do Vw Polo 86c2f 91r do felg alu Steffan ??

konrad 2012-06-28 Odpowiedz

zmierz średnicę otworu centralnego felgi, piasta ma 57 mm

Irek 2013-03-25 Odpowiedz

Pan Marek powinien sie jednak doszkolic , bo z ta wiedza to u niego jest niezbyt dobrze. Wystarczyło troche do szkoły pochodzić nawet poniewaz rozsądek i podstawowa wiedza chyba poszly w innym kierunku. Stożek sruby nigdy nie wycentruje felgi , stozek nie jest po to aby felge centrowal , stroże ma głowne zadania zatarcia płaszczyzny sruby/nakrętki o plaszczyzne felgi a co za tym idzie bylo bardziej odporne na odkręcanie. Ci zdrowo rozsądkowo myslacy powinni zalozyc felge bez pierscienia na piaste i zakręcic nią a ich ciemna wizja szybko legnie w gruzach bo zobaczą iz występuje bicie... Druga sprawa to koszt pierscieni , jezeli kogos nie stac kupic pierscienie centrujące ktore grosze kosztują to powinien przestac uzytkowac samochód w tym momencie. Widać ze wielu to myslenie niezbyt wychodzi i powinni się doszkolic troche zanim bedą pisac bzdury , dotyczy to zwłaszcza panów Marek , Evil i im podobnych.

Moro 2013-03-25 Odpowiedz

Pierścienie centrujące jak sama nazwa mówi centrują felgę oraz dopasowują ją do piasty. To bezpieczne rozwiązanie podbite przez homologację. Zalety ? możliwość zastosowania konkretnej felgi do różnych aut. Minusy ? brak ( możliwość złamania zgubienia przy wymianach całych kół ) Są felgi szyte na miarę i nie koniecznie trzeba mieć portfel Rydzyka by je kupić.

kojak 2013-03-25 Odpowiedz

ja mam felgi z pierścieniami wszystko jest mocno spasowane i nie mam z tym problemów, jak kolega moro zauważył można pierścionek zgubić co właśnie ja zrobiłem :)

Dodaj komentarz
profil klienta
Znajdziesz tutaj informacje przydatne podczas zakupów w naszym sklepie. Poznaj bliżej naszą firmę i zobacz dlaczego warto u nas kupić. Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i przeczytaj warunki gwarancji.
zasady zakupów
Dowiedz się jak złożyć zamówienie, ile wynoszą koszty przesyłki oraz w jakim terminie otrzymasz zakupione produkty. Zasady zakupów zawierają informacje, które pozwolą Ci bezproblemowo złożyć zamówienie i przeprowadzić transakcję.
poradnik
Poznaj narzędzia pomocne w doborze felg do samochodu i opon. Sprawdź co oznaczają różne skróty i symbole stosowane do oznaczania felg oraz skorzystaj z innowacyjnego kalkulatora ET. Dzięki poradnikowi dopasujesz felgi odpowiednie do Twoich potrzeb.
pozostałe
Na mapie witryny znajdziesz odnośniki do jej najważniejszych działów. Zasady korzystania z serwisu to zapisy dotyczące praw autorskich i dostępu do treści portalu. Możesz również zostać aktywnym członkiem naszej społeczności.
ocena sklepu

Felgi.pl zbiera opinie już od 2009 roku. Klienci cenią w naszym sklepie zwłaszcza: szybką i bezpłatną dostawę, przejrzystość strony internetowej, rzetelną obsługę, bogaty asortyment, atrakcyjne ceny. Pozycję lidera w sprzedaży opon i felg w Polsce mogliśmy osiągnąć również dzięki Państwa opiniom, ponieważ stale zapoznajemy się z recenzjami naszego sklepu i dążymy do realizacji rosnących wymagań klientów.
Dziękujemy za zaufanie i dzielenie się z nami Państwa spostrzeżeniami.

4.8 Bardzo dobry! Zobacz opinie